Sunday, April 27, 2008

Kenapa kesesatan? (Bahagian 2)




Beberapa faktor dan punca lain boleh dikenal pasti kepada berkembangnya pengaruh dan aktiviti ajaran sesat ini ialah:

1. Obsessi manusia terhadap data- data dan maklumat superior dan mukjizat, yang melingkungi diri nabi2 dan karekter- karakter di dalam al-Quran seperti Nabi Khidir, nabi Sulaiman, mahupun Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasalam sendiri.

2. Idea dan obsesi umat Islam terhadap Imam Mahadi, karakter yang tidak digemari oleh Ibnu Khaldun tetapi disanggah oleh pakar hadis di zaman beliau. Obsesi terhadap karakter penyelamat ini kadang- kadang terlalu berlebihan seperti orang Kristian menunggu Messiah di hari kiamat.

3. kecurangan dan salah laku dalam aktiviti Tarekat dan Kesufian. Tarekat dan Kesufian yang ditambah- tambah dan melulu; yang kadang- kadang tidak bersandarkan kepada Hakikat. Walhal Tasawuf hanyalah satu rupa tambah kepada Ibadah, atau pelengkap kerohanian seperti keikhlasan dan Akhlak- bukan menambah- nambah perkara baru dan pelik2 ke dalam Ibadah, seperti yang tidak disenangi oleh Ibnu Taimiyah.

Ada penerangan yang disampaikan oleh ilmuwan seperti Imam Ghazali dalam hal- hal Kesufian itu yang popular itu kadang- kadang bersifat bayangan, imaginary, tidak dapat dicapai oleh manusia biasa yang tidak berpendidikan formal, "they will get the wrong idea about it" dan menginterpretasikannya secara salah.

4. Kekosongan jiwa umat terhadap bahan- bahan dan maklumat agama. Terlalu banyak pelepasan terhadap konsert- konsert muzik liar tetapi kawalan ketat terhadap aktiviti ceramah dan keilmuan atas kecenderungan politik dan fobia pemerintah. Ini memberi kekosongan dan kelompongan yang besar terhadap keperluan terhadap sumber dan pembimbing agama yang betul.

5. Ulama sendiri selalu dilihat tidak sependapat dalam bersuara dan kadang- kadang cenderung menegakkan pendapat masing- masing sehingga umat menjadi keliru dengan pandangan sebenar. Kekhilafan memang baik tetapi adalah lebih baik jika ditemui kata putus dalam satu- satu perbincangan ilmiah.

6. Berbual dengan kawan aku yang mendapat semangat dan banyak data baru- baru nie memberikan satu idea lagi- melayu sangat suka benda2 instant.. mcm skim cepat kaya..skim MLM.. jualan langsung blablabla.. cepat kuat macam Badang, cepat besar anu (Cth).. cepat itu.. cepat ini.. jadi, ajaran- ajaran sesat yang menawarkan perkara- perkara ini sudah tentu mendapat sambutan yangs angat hebat Itu adalah mindset dan kecenderungan melayu sendiri.. yang ebrhbung kait jugak dengan point terawal.. sukakan perkara2 superior..dan "segera".. sebab jenuh menunggu usaha mereka membuahkan hasil agak lama.

wallahu aklam.

Monday, April 14, 2008

Rumusan kecenderungan gerakan2 ajaran sesat:

Secara ringkasnya dapatlah dirumuskan, setelah dikaji- beberapa kecenderungan sesuatu kumpulan itu boleh dianggap sebagai satu kumpulan ajaran sesat itu ialah apabila

1. absurditi melampau:

kebanyakan pengamal mula menunjukkan reaksi merepek mereka apabila obses akan kehebatan mereka sehingga sanggup mengorbankan penikut2 untuk melakukan perkara2 absurd...

Perkara2 agama dicampur adukkan dengan perkara2 mengarut dan x masuk akal..

perkara2 ini juga disokong dengan emosi dan obsesi sendiri penggerak dan penganjur ajaran.. merasa superior dan fantasi sendiri

cth: ajaran Zamree Wahab mendakwa haji boleh dilakukan di Sungai COngkak sahaja

Ayah Pin mendakwa dia adalah nabi bagi penduduk Nusantara dan wakil kerajaan Langit bagi agama Kristian dan Hindu bagi kawasan sebelah sini.

nabi kahar pula mendakwa dia adalah nabi bagi umat Melayu dan yasin diwahyukan kepada beliau.

Azhar wahab menyuruh pengikut2 nya memakan ais sekilo bagi tujuan mendapat kekuatan dan sebagainya.

Juga mendakwa master alam2 ghaib.. dengan mewujudkan dirinya sebaris dengan profile2 agama dan nabi seperti nabi Sulaiman yang merajai alam jin, nabi Khidir kerana kelainannya dalam bertindak, dan kebijaksanaan beliau..


Ashaari muhammad membayangkan dirinya sebagai seorang yang sangat dekat dengan tanda2 kiamat

2. Obsesi dan Fanatik kepada Ketua Kumpulan
- Kita lihat bagaimana pengikut Al Arqam sanggup menyedekahkan isteri2 mereka untuk dinikahi dengan semul;a oleh pemimpin2 utama gerakan itu, mengambil isyarat konon2 Ansar dan Muhajirin di kalangan sahabat nabi ketika berhijrah ke madinah

- Al mansur mengangkat dirinya dengan gelaran2 tertentu

- pengikut Nabi kahar berusaha mempertahankan Nabi mereka ketika ditahan di Mahmakah

3. Sihir dan Penghinaan terhadap Al Quran dan Hadis secara Sedar atau tidak:
Ariffin ismail atau Ayah PIn ketika tahun2 terakhir 90-an.. (ketika kewarasan amsih dilihat pada wajah beliau dan masih tidak etrlalu uzur ketika muncul semula pada tahun 2005) mendakwa umat Melayu boleh mula membaca BACAAN yang beliau cadangkan bagi ganti Quran..

Ketika Ayah Pin menjadi paparan media 2005, mahligai besarnya dikatakan dibina di atas tapak atau ayat2 suci Al Quran, belum lagi dikira lambang2 dan objek yang dibina sekitarnya dan didapati rupa2nya kumpulan itu sebenarnya adalah kumpulan Hindu Melayu

Ashaari Muhammad menggunakan beberapa Hadis nabi dan Quran untuk kehendak politik dan sokongan terhadap cita2 beliau yang mula obses memerintah malaysia menjelang pra- pengharaman

4. Ajaran yang menyimpang dari segi sosial dan Akhlak

Bertukar2 pasangan dan seksual

Bezikir dan bermesyuarah sehingga lewat malam dan menimbulkan kecurigaan

5. Ajaran2 yang menyusahkan pengikut

kegiatan Arqam menggunakan rumah2 orang besar2 dan kenamaan yang juga ahli Al Arqam atau rumah yang besar untuk mereka melakukan aktiviti2 mereka secara suka hati dan wenangan.. ini diakui oleh Sasterawan negara Shanon Ahmad di dalam MASTIKA di mana beliau mengatakan kumpulan ini langsung tidak merujuk kepada beliau untuk menggunakan rumahnya untuk dijadikan markas

-Ajaran karut marut oleh hampir semua gerakan

Ajaran Azhar bin Wahab

ajaran azhar wahab
- PENGASAS AL MANSUR HOLDINGS SDN BHD.

Azhar bin wahab bersekolah di sek men kebangsaan- tidak mendapat pendidikan agama secara formal.

Pendidikan awal sekolah kebangssan Kuala Sidim, kulim, kedah. menyambung pelajaran sehingga tingkatan 3 di Sek Men. Padang Serai, Kulim, kedah. Selepas memperolehi SRP, Azhar bin Wahab berkerja mengambil upah mengait kelapa sawit di Ladang kelapa Sawit padang Buloh, Kuala Sidim.

Berhijrah ke Kl dan berkeja sebagai pemandu kepada Pegawai eksekutif di ibu pejabat Bank Simpnanan nasional Jalan Ampang, Kl. Kemudian menjawat penjual kereta terpakai. ketika itu sudah berkenalan dengan Ustaz Hanapi, bekas orang kuat al- Arqam. Mendakwa memimiliki keupayaan mengubat dan mengurut mengikut amalan tradisional, secara bersendirian dan juga berkhidmat untuk bekas ahli al-Arqam. dari situ bermula usaha mempengaruhi bekas pengikut al- Arqam dan menubuhkan syarikatnya sendiri sehingga kini.

Dipanggil 'Ayah' oleh pengikut, staff dan kakitangan dan 'Tok Wan' oleh anak kakitangan tanpa mengira usia mereka. Kemudian 'Tuan', 'yang Amat Mulia', 'yang berhormat Mulia' dan terakhir sekali 'Yang teramat Mulia Ayahanda raja'.

Azhar bin Wahab menjadi guru kepada pengikut- pengikutnya dgn dibantu pengikut- pengikut utama seperti Ahmad bin Meh dan Hj Ilias Yusuf. Mereka adalah perancang utama dulu, meneruskan usaha dan cita2 Azhar melalui pelbagai dakwaaan dan mencetuskan segala ketaksuban kepada karakter dan profile pilihan ini.(start dr mencetuskan tue ayat gwe)


KUMPULAN AL MANSUR HOLDINGS
Muncul selepas al- Arqam dibubarkan (disbanded). kebanyakan ahli2 pun dr budak2 al- Arqam

perkataan Al Mansur bermaksud pembantu dan penolong. bersesuaian dengan konsep penubuhannya - menjadi pemangkin melahirkan bangsa Melayu peneraju ekonomi dunia dengan berpegang kepada prinsip 'Bersatu maju bersama'.

Kumpulan yang diasaskan oleh Azhar bin Wahab pada tahun 1988 ini menjalankan aktiviti perniagaan yang didaftarkan sebagai sebuah syarikat iaitu al- mansur Holdings Sdn bHd nombor pendaftaran (Co. 523446-U) beralamat di No.19, Jalan Cempaka1/1, Bandar Aman jaya, 08000 Sungai Petani, kedah Darul Aman.

Al-Mansur Holdings mempunyai 30 buah kumpulan anak syarikat di selurh negara. Hanya beberapa rangkaian sahaja masih aktif manakala bakinya atas nama sahaja utk mengaburi pandangan masyarakat sebagai pelindung kepada aktvt2 utama yg boleh mengumpul dana yg banyak. Antara aktivti perniagaan yg aktif ialah urutan refleksi dan ubat-ubatan herba tradisional. Di samping itu ia menggunakan pelajar2 sekolah Tahfiz al- mansur yg masih di bwh umur (underaged) utk menjual kalendar, cenderamata dan seumpamanya serta memungut derma anak yatim.

ISu
Isu ajaran Azhar bin Wahab timbul dlm masyarakat apabia kumpulan al-Mansur melaksanakan aktivti yg didapati bercanggah dengan Islam dan sebagai pengganti kepada gerakan kump al- Arqam yg telah diharamkan.

Dalam pd itu hasil kajian yg dibuat oleh JAKIM mendapati ada tanda2 kumpulan ini mengamalkan ajaran 'Aurad Muhammadiah' pegangan al-Arqam satu ketika dahulu di samping beberapa penambahan lain yg boleh membawa kepada kerosakan akidah.

JAKIM telah mengadakan pertemuan khas dengan pihak pengurusan al- mansur pd 15 November 2002 di putrajaya. Selain berbapa siri perbncangan dan pertemuan dn bekas2 ahli al- Mansur di Putrajaya, selamngor dan kedah.

CIRI CIRI AJARAN AZHAR BIN WAHAB
akidahnya:
-mengaku mengamalkan Aurad Muhammadiyah(pengakuan semasa perjumpaan dengan Ketua Pengarah JAKIM pada 15 November 2002)

-mengaku menggunakan Tawassul iaitu berdoa sebelum melakukan urut refleksi dengan berkata, "Ya Allah dengan berkat dan keramat Guruku Tuan Azhar, sembuhkanlah penyakit si polan.."(sama mcm Ashaari jugak kecenderungan beliau nie..)

-mengadakan kuliah tertutup untuk ahli dan kakitangan serta didampingi oleh pak Syeikh atau Wali Allah. Azhar bin Wahab pernah mendakwa rohnya berada di Gunung Jerai (huihh beshnyaa...) bersama Wali Songo dan Nabi Khaidir sedang tubuhnya berada di Damansara.

-berbai'ah akan mengikut segala artahan gutu dan merahsiakannya dari org ramai, sesiapa yg belot atau keluar hidupnya tidak akan selamat.

-memakan ais sebagai satu syarat mendapatkan karamah guru sebagai simbolik kepada amalan pertapaan bagi mendapat ilmu perbomohan

-mendakwa mempunyai bala tentera dan kapal terbang ghaib.. (gilak ahhh. ajak aa aku sama seflight dua ehehe..)

-mendakwa mempunyai masjid Jin (pulak dahh..) di smaping mengaku selalu bermesyuaratd engan golongan jin di gunung2 tertentu sprti Gunung Santubong di Sarawak.

-mendakwa mengetahui pergerakan org yg mengintip aktvitinya

-mendakwa mempunyai pengawal dr golongan jin

-menangis di hdpn pengikutnya kerana mendakwa pernah nampak dan tahu kesalahan agama yg dibuat oleh pengikutnya

- percayakan khurafat seperti:

Semasa perakan untuk melantik beliau sebagai Naib Khalifah Seni Silat mempertahankan diri al- mansur, seekor gajah telah menarik tangannya. beliayu amat percaya dengan telahan dan (ketaksuban yg dicipta oleh pengikutnya) dan ahli perarakan bahawa gajah tersebut meminta bliau menaiki belakangnya ekrana 'beliau berketurunan raja.'

Tabib dan tabibah (perempuan utk tabib) diarah untuk menggunakan keris utk mengubat dan mempercayai keris tersebut ada penunggu.

menggunakan setanggi yntuk diperasapkan di setiap pusat rawatan sebelum memulakan perniagaan urut refleksi du samping memberi salam kpd rasulullah saw. abi khidir dan Azhar sendiri. Ritual ini dilakukan setiap hari sbl memulakan perniagaan atau membuka kedai

segi syariat:

Mana2 ahli yang didapati bersalah dan jika dpt dikesan oleh Azhar, maka ahli berkenaan akan dikenakan dam (denda) sama ada dlm bentuk wang atau harta benda;

Solat waktu sentiasa dijamakkan walaupun bkn dlm musafir

Apa sahaja yg dibw oleh Azhar bin wahab adalah benar belaka dan tidak boleh dipertikaikan segala keuputusan dan arahannya.

Dari segai akhlak:

Memulakan ucapan dengan bersumpah memegang al-Quran.Ini dilakukan oleh Azhar bin Wahab dan pengikut kanannya Hj Ilias bin Hj Yusuf di majlis pertemuan dengan pengarah JAKIM pd 15 November 2002 lalu.

Mendakwa boleh memberi barakah dan syafa'ah kpead anak muridnya.

Mendakwa ada keberkatan kerana boleh menarik duit pelanggan dan mereka akan mengeluarkan wang sebyk mana yg mereka ada.

Memberitahu pengikutnya bahawa dirinya boleh dilihat manusia sebagai berpakaian biasa tetapi sebenarnya beliau berjubah serba putih, berserban, bermisai dan berjanggut seperti Wali Allah.

Mendakwa boleh ke mana2 denegan serta merta termasuk ke CHina dan mekah.(mcm david Copperfield atau Jumper..wahahah)

Mengugut ahli agar jangan derhaka kepada beliau kerana nanti tidak mendapat karamah
.. bukan CIkgu Karimah awek aku obses dulu2..

Mewajibkan ahli agar tidak bersosial dengan masyarakat biasa

KEPUTUSAN FATWA
meysuarat jwtnkuasa Perunding hukum Syarak FaTWA Negeri selangor telah membuat keputusan bwh ajaran Azhar Bin Wahab (Pengasas al-Mansur Holdings Sdn Bhd.) adalah haram, kerana didapati ada percanggahan dengan akidah, syariat dan akhlak Islam.

Ajaran Hasan bin Jonit

Hasan bin Jonit berasal dr Melaka. Pusat utama kumpulan ini ialah rumah murid kanan beliau di No.20, Batu 450, Kg. Melayu Jalan Kilang Papan, Batu Arang, Rawang, Selangor

CIRI CIRI KESALAHAN

Mendakwa bertemu Allah

Hasan Jonit mendakwa bertemu Allah melalui ilmu hakikat. Namun beliau tidak menulis hasil peremuan beliau dengan Allah s.wt berbanding dengan dakwaan pertemuan beliau dengan Rasulullah saw melalui Ilmu hakikat Roh

Mendakwa bertemu Nabi Muhammad Saw

mengakui bertemu dgn roh Nabi Muhammad melalui Ilmu hakikat Roh ketika mengangkat nafas (tanaffus). Beliau mencatitkan tarikh pertemuan serta menghasilkan buku sebyk 24 bab. Beliau mendakwa hasil pertemuan itu adalah Hadis Kudsi.

Mendakwa boleh mentadbir mimpi

Hasan menyatakan keupayaannya mentabir mimpi. Segala takbir mimpi tersebut dijadikan panduan dan sampai satu epringkat dijadikan sumber hukum.

Solat pejam mata

Mengikut penjelasan Hasan bin Jonit kpd pengikutnya bhw org yg mengerjakan solat hendaklah memejamkan mata. beliau menyatakan org yg solat dgn mata terbuka sekiranya menjadi imam nampak seperti khinzir.

Mendakwa org yg berdahi hitam tanda memelihara jin

seseorang yg rajin sembahyang biasanya dpt dilihat jelas dahinya menjadi hitam. hasan bin Jonit mendakwa org yg mempunyai kesan sujud adalah mrk yg memelihara jin.

Menolak adanya hari Akhirat

Semasa menyampaikan ajaran kepada pengikutnya, hasan bin Jonit menyatakan bhw hari akhirat tidak wujud.

Wakil guru seluruh dunia

Hasan bin Jonit mendakwa beliau adalah wakil guru dr Luh Mahfuz g dilantik khas ke Bumi (Baladul Amin). Beliau mendakwa bhw Nabi Muhammad saw telah memberikan dan mengijazahkan segala ilmunya kpd beliau

Tafsiran salah terhdp ayat al-Quran

memberikan makna tertentu kepada ayat al- Quran sebagaimana terdpt dlm kitabnya Amalan Tauhid

Mencabar pihak berkuasa agama

Hasan bin Jonit mendakwa beliau akan menurunkan malaikat untuk menghancurkan mana-mana pegawai agama yg mengambil tindakan terhadapnya.

Mengarang buku yg bertentangan dengan hukum Syarak

Ia mengandungi 19 bab yg berikut:

1.bab hakikat
2.bab Fatehah
3.bab Alhamdu
4.Bab Bismillah
5.Bab Al-Quran dan Kitab
6.Bab takbiratul ehram
7.Bab sembahyang
8.Bab kaum ibu
9.bab Roh/nyawa
10.Bab Maa'ni
11.bab nabi 1
12.Bab nabi 2
13.bab Tauhiduzzat 1
14 Bab Tauhiduzzat 2
15.bab Guru
16.Bab Sifat
17.bab ma'rifat
18.bab hati
19.Mukaddimah Bagi orang Baru

Kenapa kesesatan?

kenapa masih sesat?

Nota: Artikel ini telah diubah suai semula dengan sedikit penambahan ayat blogger tanpa mengubah maksud asal pengarang dan artikel asalnya. Ini bermakna tiada perubahan besar dilakukan.

risalah kecil JAKIM, 1976, 2001 (cetakan kedua)

Oleh Abdul Hamid Ahmad

Di dalam Islam- masalah dasar disebut nyata dalam Quran- tidak diterima sebarang bentuk penyembahan selain Allah s.wt.selain menerima dan mengaku kebesaran dan keagonganNya.

Allah memerintahkan makhluk menyembah dan mematuhinya seperti yang terakam banyak dalam quranic verses...

(Surah Al bayyinah ayat 5)

Sabda Nabi

"Iman itu adalah mempercayai Allah, Malaikatnya Kitab2nya..rasulnya dan percaya dengan hari kebangkitan, perhitungan dan pertimbangan amalan, syurga neraka takdir baik atau buruk, manis atau pahitnya."- Riwayat muslim.

Penekanan dalam soal akidah dan keimanan adalah untuk memelihara kesucian Islam dan menjaga umat islam daripada terpengaruh dengan amalan dan rekaan manusia yang disadurkan dengan pelbagai kemanusiaan asing yang langsung tidak secocok dengan kemurnian islam.

Adat dan kepercayaan warisan Hindu.

Paganisme Hindu yang berakar umbi di Asia dan kepulauan Nusantara pada kurun ke- 14 itu bersaing hebat dengan kedatangan islam yang menawarkan satu kepercayaan spiritual yang lebih tinggi(Ayat aku) Walaupun begitu di Malaysia amalan annemisme masih menebal dan diamalkan secara meluas secara sosialisasi sehingga dengan halus ia menyusup ke dalam kehidpuan Melayu (kalaupun tidak berasal dari melayu,) tetapi menjadi amalan lazim dan bersebati dalam kehiudpan mereka..dengan demikian lahir pelbagai bentuk amalan berunsurkan pengaruh Hinduism dan Anemisma, antaranya:

1. adat memuja pantai

2. kepercayaan kepada penunggu (hantu) dan memohon perlindungan tertentu untuk tempoh tertentu

3. memuja kubur2 yang dianggap keramat untuk memohon sesuatu atau membayar nazar

4. beberapa acara dalam adat perkahwinan

5. mempercayai beberapa bintang tertentu yang dianggap membawa sial

6. mengubati pesakit2 dengan memanggil syaitan. menyeru jin2

7. mempercayai adat tolak bala dengan menyediakan nasi kunyit yang dikatakan membawa berkat

8. mempercayai hari2 tertentu membawa sial


9. memuja roh atau semangat

10. adat2 tertentu dilakukan ke atas seorang ibu hamil dan semasa melahirkan anak

Ilmu atau ajaran baru muncul
Perkembangan ilmu pengetahuan di dunia hari ini, khususnya ilmu2 yg tidajk berasaskan, bernaskan kepada ajaran al_Quran dan al hadith telah mulai menular dan meresap ke dalam masyarakat Islam di negara ini. Ilmu2 seumpama ini telah memeperalatkan ayat suci al_quran serta berselindung di sebalik tabir Islam dengan motif licin - seterusnya mengancam perpaduan umat Islam serta memesongkan akidah umat Islam daripada pegangan serta keyakinan terhadap kekuasaan Allah

Situasi ini melahirkan kumpulan- kumpulan seperti

1.Ajaran Syed Mohamad al-Masyhur
2.Ajaran Taslim
3.Ajaran Qadhiani
4.Ajaran Bahai
5.Tarikat Mufarridah

Ilmu Batin dan kekebalan, superior

1.ilmu pelindung diri
2.ilmu batin
3.ilmu budi suci
4.Ilmu Wali suci
Ilmu mempertahankan diri

pada lazimnya perkara- perkara yang biasa menjadi isu dalam mana- mana ajaran sesat adalah

- dakwaan menjadi Nabi Isa, nabi Khidir, Imam mahadi dan sebagainya

- dakwaan menadapat kasyaf daripada Allah

- dakwaan menjadi wali atau keramat

- dakwaan memperolehi Ma'unah (pertolongan) dari Allah melalui kaedah + zikir tertentu

- dakwaan memperolehi kuasa batin luar biasa dengan menggunakan ayat suci al- Quran

Punca lahirnya ajaran sesat

- Faktor dalaman
- Faktor luarana


Faktor dalaman

pada kebiasaannya ajaran sebegini bertapak dan berjalan secara sulit di daerah- daerah pedalaman di negara ini. Golongan mempeloporinya biasanya tokoh2 tempatan (kampung) yang berpengaruh dan sangat disegani masyarakat luar.

Golongan ini mempunyai kebolehan, keistimewaan tertentu yang didakwa sakti kemudian menjadi tarikan utama utk mempengaruhi masyarakat. Orang- orang biasa tiak dpt mengetahui secara mendalam kerana ianya diperkembangkan secara sulit dan rahsia.

setiap pengikut ilmu2 ini dikehendaki menjalani persetiaan dengan guru-guru dengan pernyataan dilmu ini tidak boleh diberitahu kpd orang lain. jika dibertiahu ilmu tidak mjarab, atau tidak mnejadi lagi. Setiap persetiaan diiringi dengan mengangkat sumpah dengan menyebut nama Allah, dan menjunjung Quran sebagai saksinya.

Di samping ayat- ayat suci al- Quran, ada bacaan tertentu sebagai kunci kemujaraban ilmu tertentu dan dibaca untuk menambah keyakinan terhadap ilmu tersebut.walaubagamainapun, kadang= kadang ia tetap dirahsiakan drpd umum...

manakala pengamal ilmu batin telah mebawa satu kefahaman kepada masyarakat, mendakwa bahawa ayat- ayat Quran boleh dipergunakan utk mendapat kekuatan batin, kebal dan sebagainya.

kadang- kadang (bacaan dan amalan) dikatakan ada kaitan dengan Zikrullah- penekanan terhadap penyerahan diri secara total kepada Allah untuk perlindunagn

Faktor luar

Masyakarat islam aalah masyarakat yang terbuka dengan banyak pengaruh dn anasir luar, deangan itu pengaruh luar senang sekali menyusup ke dalam ke
kelompok melayu.

Guru- guru yang menganjurkan ilmu amalan biasanya datang dari luar (seolah2 ada "kegahan' atau kehebatan di situ.. ayat aku)mereka mendakwa diri mereka sebagai tokh2 agama, dengan ciri- ciri personaliti agak berbeza daripada org awam, segi rupa paras, bentuk pakaian dan tingkh laku

bagi penganjur ilmu kebatinan/ seni mempertahankan diri pula mengambil kesempatan melantik seseorang dijadikan Mahaguru atau Khalifah. Dengan ini manifesto ilmu dapat dikembangkan dengan kehendak dan kesesuaian masa dalam negara.

dengan cara ini penganjur- penganjur seolah- olah mendapat tauliah drpd pemerintah dan perkembangannya direstui oleh pemimpin negara. Khalifah, Mahaguru atau Maulana ini biasanya mengaku sangat beriman bertaqwa kepada Allah sedangkan pada hakikatnya mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan Islam secara luas dan mendalam. bagaimanapaun PR mereka sangat terpuji (ayat aku)..

pada umumnya mereka juga mempunyai, panduan kitab- kitab tertentu- biasanya mengandungi zikir- zikir saduran dr ayat Quran atau kononnnya dikaitkan dengan Quran.Ayat- ayat ini dieksploitasi bg menunjukkan penjelmaan kuasa luar biasa itu datangnya dr Allah

kebanyakan merka yang terlibat dalam dua konteks ajaran sesat dan ilmu kebatinan ini tidak mempunyai asas yang kuat dalam aspek akidah Islam, di samping sama sekali tidak mempunyai pengetahuan yang luas dan mendalam megenai ajaran islam yg sebenarnya.

Bahkan perkarta ini menarik golongan belia yang kekosongan jiwa (ayat gwe)- jadi mereka tertarik dengan ilmu2 batin berkaitan seni mempertahankan diri.

Demonstrasi- demonstrasi berkaitan ujian kekebalan kesan amalan tertentu sudah tentu menjadi minat mereka untuk memeriahkan dan mencuba aktiviti dan kegiatan ini.Mereka juga sanggup mematuhi apa saja pantang larang dan syarat-syarat yang dikenakan asalkan ilmu itu dikatakan memberi manfaat kepada mereka. Merkea juga sanggup ebrsumpah dgn nama Allah tanpa memikikan implikasi di sebaliknya

Belia- belia ini beranggapan dengan mempelajari ilmu berunsur ketahanan diri ini akan dipergunakan pd saat- saat genting

Pihak-pihak penganjur kegiatan ini biasanya mempunyai alasan ilmu yg dikembangkan sama sekali tidak bertentangan dengan ajaan Islam. oleh kerana itu golongan ini sedaya upaya mempertahankan kelebihan dan kebaikan yg terdapat di dalam amalan tersebut dari segi ajaran Islam.